لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک سه گجت متفاوت از هم هستند که ممکن است بسیاری از افراد تفاوت آن ها را ندانند و همین امر منجر می شود تا علی رغم صرف هزینه های فراوان محصولی را تهیه کنند که نیاز های آن ها را به خوبی رفع نکند. در این بین واژه لپ تاپ نسبت به نوت بوک و الترابوک واژه ای مرسوم تر است و به همین دلیل است که افراد به اشتباه برای هر سه محصول ذکر شده از عنوان لپ تاپ استفاده می کنند. اگرچه تفاوت های میان این سه گجت موارد چندان خاصی نیستند اما دانستن آن ها به شما کمک می کند تا انتخابی بهتر داشته باشید و بتوانید در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنید. در این مقاله سعی داریم تا با ذکر نکاتی کلیدی تفاوت های لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک را به روشنی برای شما بیان کنیم تا بتوانید انتخابی درست و مطمئن داشته باشید. در ابتدا به معرفی هر یک از این گجت ها به صورت جداگانه خواهیم پرداخت و در مرحله بعدی تفاوت های کلیدی آن ها را مطرح خواهیم نمود.

چه مواردی در مقایسه لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک می تواند مد نظر قرار گیرد؟

چنان چه اشاره شد لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک با هم متفاوت هستند اما تفاوت های آن ها تفاوت هایی بنیادی نبوده و برخی از جزئیات می تواند این سه محصول را از یکدیگر متمایز نماید. مواردی نظیر اندازه صفحه نمایش، وزن دستگاه و برخی از امکانات و ویژگی های عملکردی وجه تمایز اصلی این سه محصول کاربردی به شمار می آید. علاوه بر این، تفاوت های موجود در قیمت دستگاه و همچنین تنوع محصولات از منظر برند های تولید کننده و ویژگی های ظاهری از دیگر مواردی هستند که در زمان انتخاب دستگاه می تواند موجب سردرگمی کاربران و مشتریان شوند.

مقایسه لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک

مواردی در مقایسه لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک

 

لپ تاپ ها، کامپیوتر هایی که همیشه همراه ما هستند!

ساخت لپ تاپ به عنوان تحولی در دنیای کامپیوتر و تکنولوژی شناخته می شود. تولید کامپیوتر هایی که هم امکانات یک سیستم رومیزی را داشته و هم امکان جا به جایی داشته باشند به این معنا بود که شما می توانید در هر لحظه و هر مکانی به داده ها و پروژه های خود دسترسی داشته باشید. اگرچه گفته می شود لپ تاپ ها از لحاظ سخت افزاری تفاوت چندانی با یک کامپیوتر شخصی ندارند و تنها به سبب کوچک تر شدن و سبک شدن امکان حمل و جا به جایی در آن ها فراهم شده است اما نمی توان منکر این موضوع شد که لپ تاپ ها از لحاظ پردازشگر، حافظه، رم و سایر سیستم های عملکردی نسبت به کامپیوتر های رومیزی نقاط ضعفی دارند.

لپ تاپ کامپیوتر قابل حمل

لپ تاپ ها، کامپیوتر هایی که همیشه همراه ما هستند

نوت بوک ها، نسخه ای سبک تر و باریک از لپ تاپ ها

با گسترش استفاده از لپ تاپ ها، تولید کنندگان این محصولات پر طرفدار در صدد بر آمدند تا با اعمال تغییراتی، افراد بیشتری را نسبت به خرید آن ها ترغیب نمایند. همین موضوع منجر شد تا نوت بوک ها پا به عرصه رقابت گذاشته و طرفداران فراوانی به دست بیاورند. نوت بوک ها در واقع همان لپ تاپ ها با همان قابلیت های قدیمی بودند با این تفاوت که باریک تر و سبک تر از قبل تولید می شدند. حمل و جا به جایی آسان تر از ویژگی هایی بود که نوت بوک را از لپ تاپ متمایز می نمود. البته نباید این نکته را از قلم انداخت که باریک تر شدن و سبک تر شدن نوت بوک ها با حذف برخی از امکانات لپ تاپ ها صورت پذیرفت.

نوت بوک، نسخه سبک و باریک لپ تاپ است

نوت بوک ها، نسخه ای سبک تر و باریک از لپ تاپ ها

الترابوک رقیبی سرسخت برای لپ تاپ و نوت بوک

الترابوک ها را می توان  به عنوان نسل جدیدی از نوت بوک ها معرفی کرد. ورود این محصول به بازار در سال 2011 صورت گرفت و می توان گفت که تولید آن ها نتیجه بررسی های صحیح بازار مصرف کنندگان لپ تاپ و نوت بوک بود. به این معنا که وقتی سازندگان نوت بوک ها اقبال عمومی در مورد دستگاه هایی باریک تر و سبک تر را دیدند تمرکز خود را بر روی این موضوع گذاشته و این گونه بود که الترابوک ها متولد شدند. دستگاه هایی پر قدرت از نظر کارایی و سبک و باریک که این ویژگی حمل آن ها را نیز ساده تر می نماید. برای سبک تر و باریک تر نمودن الترابوک ها یکی از مواردی از روی آن ها حذف شد درایو نوری بود. این روز ها استفاده از سی دی ها تا حد زیادی کاهش یافته اما اگر بنا به دلایلی نیاز به استفاده از سی دی داشتید این مشکل با استفاده از درایو های نوری خارجی نیز به سادگی قابل رفع بوده و این موضوع را نمی توان به عنوان نقطه ضعفی در الترابوک ها در نظر گرفت. اما نقطه ضعفی که در الترابوک ها وجود دارد موضوع عدم تنوع در این محصولات است. به نسبت لپ تاپ ها و نوت بوک ها، الترابوک ها از تنوع کمتری از لحاظ شکل ظاهری و اندازه برخوردار هستند و شاید این موضوع برای بسیاری از افراد اهمیت بالایی داشته باشد.

لپ تاپ، نوت بوک یا الترابوک: کدام گزینه مناسب شما است؟

الترابوک رقیبی سرسخت برای لپ تاپ و نوت بوک

 

تفاوت لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک از لحاظ اندازه صفحه نمایش و وزن

در خصوص ویژگی های لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک مواردی را ذکر کردیم تا با دیدگاهی شفاف تر بتوانیم تفاوت های آن ها مورد بررسی قرار دهیم. تا این بخش از مقاله متوجه شدیم که عمده ترین تفاوت میان این سه محصول اندازه و وزن آن ها می باشد. به عبارت دیگر یکی از مهم ترین تفاوت لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک اندازه صفحه نمایش آنها است. البته باید این نکته را هم اضافه کنیم که قانونی در خصوص اندازه صفحه نمایش لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک وجود ندارد اما به طور معمول دستگاه هایی که دارای صفحه نمایش 15 اینچ و بالاتر هستند در رده لپ تاپ و نوت بوک ها دسته بندی می شوند. علاوه بر این وزن لپ تاپ ها از 2 تا 8 کیلوگرم متغیر است. این در حالی است که الترابوک ها صفحه نمایشی بین 11 تا 15 اینچ دارند. ضخامت در التربوک ها و نوت بوک ها به عنوان یک ویژگی مهم مطرح می باشد. هر چه این ضخامت کاهش پیدا می کند محبوبیت محصول نزد مصرف کننده افزایش می یابد.

تفاوت لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک

تفاوت لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک

از لحاظ قدرت و کارایی لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک چه تفاوت‌هایی دارند؟

در خصوص کارایی این دستگاه ها و مقایسه آن ها با یکدیگر باید اشاره کرد که معمولا لپ تاپ ها دارای پردازنده هایی قوی تر و هستند و این امر در مقابل استفاده از پردازنده های سبک تر در الترابوک ها و نوت بوک ها به این معناست که اگر شما قصد انجام عملیات های کامپیوتری سنگینی را دارید بهتر است به دنبال یک لپ تاپ مناسب بگردید. در کنار این موضوع باید اشاره کرد که پردازنده های مورد استفاده در الترابوک ها اگر چه سرعت پردازش کمتری دارند اما برق کمتری مصرف می کنند و برای یک دستگاه قابل حمل، کاهش برق مصرفی به معنای شارژ بیشتر است و می تواند به عنوان یک مزیت به شمار بیاید. همچنین در خصوص حافظه های مورد استفاده در این گجت ها باید خاطر نشان کرد که حافظه هایی که در لپ تاپ و الترابوک ها تعبیه شده است حافظه هایی با سرعت بالاتر نسبت به نوت بوک ها هستند. یکی دیگر از محدودیت های که الترابوک ها و در برخی موارد نوت بوک ها با آن مواجه هستند استفاده از باتری هایی با حجم کمتر است و این باتری ها در اغلب موارد قابلیت تعویض توسط کاربر را هم ندارد.

تفاوت های لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک از لحلظ قدرت و کارایی

تفاوت های لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک از لحلظ قدرت و کارایی

بهترین انتخاب بین لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک کدام است؟

در خصوص انتخاب میان لپ تاپ، نوت بوک و الترابوک، با توجه به مواردی که گفته شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که مهمترین نقطه نظر در انتخاب این گجت ها، نوع استفاده کاربران از آن ها می باشد. اگر شما صرفا استفاده های عمومی از دستگاه خود دارید و نیاز دارید که سیستم همیشه همراه شما باشد به شما توصیه می کنیم که انتخاب خود را از میان نوت بوک ها انجام دهید. نوت بوک ها وزن کمتری نسبت به لپ تاپ  دارند و در عین حال محدودیت هایی در عملکرد و استفاده دارند که اگر استفاده شما در حد وب گردی و ویرایش اسناد و مدارک است به راحتی می توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. اما در صورتی که شما علاقه به انجام بازی های کامپیوتری دارید و یا باید نرم افزار های تخصصی سنگین را روی سیستم خود نصضب کنید بهتر است به سراغ انتخاب یک لپ تاپ مناسب بروید.  اگرچه لپ تاپ ها از لحاظ اندازه و وزن نسبت به نوت بوک و الترابوک ها سنگین تر هستند اما این موضوع به معنای این نیست که شما نمی توانید لپ تاپ را همراه خود جا به جا کنید. حال اگر استفاده شما به گونه ای است که هم نیاز به سیستمی با عملکرد بالا دارید و هم باید آن را جا به جا کنید می توانید اولترابوک ها در اولویت انتخاب قرار دهید. در پایان باید اشاره کنیم که با توجه به قابلیت هایی که در مورد الترابوک ها مطرح شد، فراموش نکنید که در مقایسه قیمت این سه محصول، الترابوک ها قیمت بالاتری نسبت به لپ تاپ و نوت بوک ها دارند.

چقدر این پست برای شما مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد آراء: 2

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.